"וריאציות גולדברג" של באך היא בין היצירות המושלמות ביותר שנכתבו אי-פעם. היצירה כתובה לכלי מקלדת ומנוגנת היום בעיקר בפסנתר (ולעתים בצ'מבלו). היא בנויה מאריה שמנוגנת בתחילת היצירה ובסופה, ובין שני הקצוות ישנן שלושים וריאציות (כל וריאציה שלישית היא קנון). הביצוע שבחרתי הוא של גלן גולד, הפסנתרן הגאון שהתמחה במוסיקה של באך. גולד הקליט את היצירה פעמיים, ב-1955 וב-1981. הביצוע הזה הוא המאוחר יותר.
.
.
מי שמעדיף גם לראות את גולד בעת הביצוע ייהנה מהסרט הזה, המתעד את ההקלטה ומכיל גם שיחה קצרה עם גולד לפני הביצוע. הביצוע השלם של היצירה מתחיל אחרי שש וחצי דקות.
.
גלן גולד מצולם בעת הקלטת וריאציות גולדברג
.
הכי גדול, תם ומושלם ממש
יש לי את שני הביצועים. אבל הביצוע המאוחר הוא בתקליט וכבר לא שמעתי אותו המון זמן. הביצוע המאוחר כאוב מעט כאילו מיוסר, השנים הכבדות מורגשות. אולי זו פרשנות שלי בלבד
בהחלט. הביצוע הראשון נמרץ ותוסס יותר (אגב, יש לי דיסק עם הביצוע המוקדם מזלצבורג). הביצוע המאוחר פילוסופי ומהורהר. לא מיוסר, בעיני.
בשיחה שלפני ההקלטה השנייה הוא אומר דבר מעניין – שהווריאציות בביצוע הראשון יפות אך כל אחת עומדת לעצמה, ובמשך השנים הוא מצא איך לאחד את כל הווריאציות למבנה שלם וקוהרנטי.
אכן הביצוע של גולד הוא אחד מהמופלאים שיש, אבל יש עוד אחד, שכרגע איני מצליחה להיזכר בו. נו, הסניליות… אודיע אם יחול שינוי…. (-:
נהדר, גלן הוא מוטרף ומטריף
(מה שנקרא טרוף מבוקר עד כאב)
שרון, נינה, דודו – תודה.
.
נינה, אולי התכוונת לרוזלין טורק? הנה כאן דוגמית:
.
נועם
לא פעמיים אלא שלוש בפסטיבל זלצבורג 1959
המבין יבין
http://www.4shared.com/file/DRLHNKfd/Glenn_Gould_-_Bach-_Goldberg_V.html
שאול, הזכרתי את ההקלטה של ההופעה מזלצבורג באחת ההערות למעלה. יש לי דיסק של הרסיטל מזלצבורג. כוונתי הייתה שתי הקלטות אולפן. זה הרי מה שנחשב בעיני גולד הפרפקציוניסט (הוא הרי הפסיק להופיע בשלב מוקדם של הקריירה שלו והתרכז בהקלטות אולפן).
מקסים! תודה שהבאת. מעניין גם לראות את גולד בזמן
הביצוע. סוג של פלא.
כן נכון מהורהר ופילוסופי. בקטעים האיטיים אני מרגישה כאילו עובר משהו נוגה בנגינה.
באמת מעניין שהוא אומר שהוא מאחד את הקטעים. זה דורש הקשבה מדוקדקת והשוואה בין שני הביצועים מעניין
אני חושבת שנינה מתכוונת לפרחיה. אבל אולי אני טועה
בעיני רוזלין טורק וגולד עומדים במקום אחר מרוב הפסנתרנים, כולל פרייה הנהדר, משום שאצלם, מהצליל הראשון יש כניסה אל עולם טרנסצנדנטי. פרייה מנגן בחום ובאנושיות ובזרימה טבעית. גולד וטורק מאופקים ומרחיקים. הנגינה שלהם סימטרית יותר. אובייקטיבית כביכול. אבל הם מצליחים ליצור שלמות שמולה המאזין עומד מתפעל. כן, יש כאן משהו רליגיוזי.
נועם אני מסכימה לגמרי לגבי ההבדלים בין גולד לפרייה כפי שניסחת אותם. את טורק אני לא מכירה, עכשיו יש לי חשק להכיר אותה. בעקבות מה שכתבת. ואהבתי מאוד את הפרשנות ככניסה למשהו טרנסצנדנטי. אני מרגישה גם והייתי מוסיפה שאצל גולד קיים יסוד מדיטטיבי. הבאתי את פרייה פשוט כי חשבתי שנינה התכוונה אליו. מעניין למי התכוונה
את טורק כדאי מאוד להכיר. ביצועי באך שלה מצוינים. היא גם השפיעה על גולד (באיזה מקום הוא אמר שההשפעה היחידה שהוא קיבל היתה ממנה).
מקסים תודה
במידה ולא ידעת או שמעת
http://www.atzuma.co.il/kolhamusica2012
מרענן וכובש. הגעתי אליו דרך פטר הוג.
יואל